vrijdag 20 mei 2016

Alleen kunnen presteren onder druk- goed of slecht?

Hoii lieve lezer,

Ik zit op dit moment midden in mijn eindexamens, toch wel een grote druk. Een ding waar ik altijd tegen aan loop is het concept presteren onder druk. Na 5 jaar op de middelbare school is dit fenomeen steeds bekender geworden voor me. Mijn eindexamens hebben ervoor gezorgd dat ik hier steeds meer over na ben gaan denken. Is presteren onder druk iets goeds of niet?

De mensen om me heen weten dat ik altijd alles perfect op tijd inlever, alles compleet. Ik lijk hierdoor alles perfect op orde te hebben, maar dit is absoluut niet zo. Ik ben het type meisje dat perfect kan plannen, ik weet hoe het moet. In theorie zou je dus denken dat ik nooit zou hoeven stressen om dingen op tijd af te hebben. Het enige probleem met plannen is je eraan houden. Iets wat bij mij vaak voorkomt is dat ik een hele mooie planning heb en op het moment dat ik eraan moet beginnen denk:"Dat komt morgen wel."


                                                     Bron

Wat een typisch Saar verschijnsel is het niet kunnen presteren als er geen of weinig druk is. Voor SO's was het geen uitzondering als ik onvoldoendes haalde omdat ik niks had gedaan. Ik wist dat er toch een repetitie kwam die drie keer zo vaak meetelde. Vaak snapte ik totaal niet waarom ik dan moeite zou moeten doen voor een SO. Tenminste, ik snapte het wel, maar ik kon me niet ertoe zetten om er daadwerkelijk iets voor te doen.

Op school ben ik altijd de typische gemiddelde Havist, ik doe mijn havo zonder mega veel moeite en haal daar mee zessen en zevens. Een lekkere gemiddelde leerling, maar op het moment dat er echt druk achterstaat. Dan kan ik ineens wel een stuk beter, tot frustratie van ouders en docenten. Van cito-toets tot DAT-testen, keer op keer kwam ik eruit als een stuk betere leerling. Waarom? Zou het echt niet weten. 

Het is niet alsof ik niet wil leren als er geen druk achter staat, ik kan het simpelweg niet. Als er geen druk achter staat ben ik binnen vijf minuten al weer afgeleid en kan ik me er niet meer toe zetten om weer te gaan leren. Hierdoor gaan niet alleen mijn cijfers eronder leiden maar ook een hoop andere dingen.

Bij alles in mijn leven kost het me heel veel moeite om vol te houden, de enige dingen waar ik daar totaal geen problemen mee heb zijn sport en lezen. Wat eigenlijk een beetje eigenaardig is, want de meeste mensen hebben problemen om dingen als de sportschool vol te houden.

Of alleen kunnen presteren onder druk goed is, ik zou het niet weten. Het heeft een hoop nadelen maar ook een heel groot voordeel. Als het moet kan ik het wel. Elke keer als ik echt even moet presteren lukt het me, nu nog hopen dat het ook zo gaat met mijn eindexamen.

xx Saar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten